Ο Αθηναϊκός τουρισμός απώλεσε περί τα 2,5 δισ. ευρώ (!) τα έξι χρόνια της κρίσης και τα ξενοδοχεία του προορισμού υπέστησαν βαρύτατες απώλειες στα έσοδά τους. Από το 2013, ωστόσο, φάνηκε ότι μπαίνει ένα "φρένο" στην ελεύθερη πτώση και πως η φετινή περίοδος, υπό προυποθέσεις, μπορεί να είναι η απαρχή μίας νέας θετικής πορείας, η...
...οποία, όμως, θα έχει
μακρύ δρόμο πριν φθάσει κοντά στα προ της κρίσης επίπεδα.
Αυτά επισημάνθηκαν σήμερα
σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε η Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών-Αττικής και
Αργοσαρωνικού, κατά τη διάρκεια της οποίας δόθηκαν αναλυτικά στοιχεία για την
εξέλιξη της κίνησης και τις επιδόσεις των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων.
Τα πρώτα θετικά σημάδια
ανάκαμψης εμφανίστηκαν στις πληρότητες, όπου κεταγράφη κατά 11% το 2013 έναντι
του 2012 και στο έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR), με αύξηση κατά 8,7%.
Εμφανή είναι τα δείγματα
σταθεροποίησης, ιδιαίτερα στην πληρότητα των ξενοδοχείων όλων των κατηγοριών.
Στην σταθεροποίηση αυτή, συνέβαλαν τρείς παράμετροι:
Κατ’ αρχάς τα αθηναϊκά
ξενοδοχεία κράτησαν πολύ χαμηλά τα επίπεδα των τιμών τους και λειτούργησαν
άκρως ανταγωνιστικά.
Απόδειξη αυτού αποτελεί το
γεγονός ότι η μέση τιμή δωματίου (ARR) 2013 έκλεισε με αρνητικό πρόσημο και η
πορεία των τιμών ήταν πτωτική καθ’ όλη την διάρκεια του 2013 -με εξαίρεση τον
Δεκέμβριο. Τις μεγαλύτερες απώλειες σε τιμές υπέστησαν τα ξενοδοχεία 4*, 3* και
2* (πτώση ARR έως και -16,2% το 2013 έναντι του 2012 και άνω του 20% έναντι του
2008/7).
Κατά δεύτερο λόγο, στην
Αθήνα επικράτησε παρά την κρίση ειρηνικό κλίμα σε αντίθεση με βασικούς
ανταγωνιστές μας όπως π.χ. στην γειτονική Κωνσταντινούπολη η οποία αντιμετώπισε
σοβαρές κοινωνικές ταραχές και μέτρησε απώλειες έως και -15,2%. Τέλος, έγιναν
σημαντικές προσπάθειες να επικοινωνηθεί στο εξωτερικό η πολύπλευρη ταυτότητα
της πόλης, που απέδωσαν. Ιδιαίτερα η ΕΞΑΑΑ μετέφερε αυτό το θετικό μήνυμα σε
σημαντικό αριθμό ξένων δημοσιογράφων και Τ.Ο. που φιλοξένησε καθ’ όλη τη
διάρκεια του 2013.
«Τα ενθαρρυντικά σημάδια από τον απολογισμό του 2013 και τα ελπιδοφόρα
μηνύματα από τις αγορές για το 2014 δεν πρέπει να μας εφησυχάσουν καθώς οι
μεγάλες απώλειες ετών σε κλίνες, σε έσοδα και σε αριθμό αφικνούμενων τουριστών
δεν αναπληρώνονται από την μια στιγμή στην άλλη, αλλά απαιτούν δράσεις
εξωστρέφειας, συνέργειες και συντονισμένες ενέργειες δημόσιου και ιδιωτικού
τομέα» επεσήμανε ο Πρόεδρος της
ΕΞΑΑΑ Αλέξανδρος Βασιλικός.
Ειδικότερα, όπως είπε, «η πτωτική πορεία που έχει καταγραφεί από το
2008/7 μέχρι σήμερα, εξακολουθεί να μας απασχολεί: Ενώ πανελλαδικά,
παρατηρήθηκε αύξηση της τάξης του 13,2% στις διεθνείς τουριστικές αφίξεις στα
κυριότερα αεροδρόμια της χώρας, η Αθήνα, εξακολουθεί να μετρά απώλειες που
ξεπερνούν το μισό εκατομμύριο επισκέπτες,
παρά την μικρή αύξηση της αεροπορικής κίνησης το 2013 έναντι του 2012 (κατά
2,5%). Οι συνολικές οικονομικές απώλειες δε, στον τουρισμό της πρωτεύουσας από
την απαξίωση του προορισμού τα χρόνια της κρίσης (2009/8 - 2013) εκτιμούμε πως
ξεπερνούν εντός κι εκτός ξενοδοχείων τα 2.550.000.000
ευρώ».
Στο σημείο αυτό
επισημαίνουμε πως με βάση τα αποτελέσματα των ετών από το 2008/7 έως το 2013/12
με κοινό δείγμα ξενοδοχείων, παρατηρούνται απώλειες της μέσης πληρότητας (Occ)
καταλυμάτων κατά (-) 20,2 %, της μέσης τιμής δωματίου (ARR) κατά (-) 19,9% και
του εσόδου ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPar) κατά (-)36% (μέσος όρος, όλες τις κατηγορίες).
Τι προβλέπεται για το 2014
«Τα “σταθεροποιητικά” όπως
είπε χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος της ΕΞΑΑΑ αποτελέσματα του 2013, επιδρούν θετικά
στην ψυχολογία και στις προσδοκίες των ξενοδόχων της Αθήνας. Άλλωστε και τα
μηνύματα από τις βασικές αγορές και τον Συνεδριακό Τουρισμό είναι θετικά, ενώ
επίσης θετικά επιδρά στην ζήτηση και στις πληρότητες η ανάληψη της Προεδρίας
της Ε.Ε. από την Ελλάδα.
Το γεγονός δε, ότι
ξενοδοχεία επαναλειτουργούν πάλι στην Αθήνα -όπως το ξενοδοχείο “Grecotel Pallas Athena” της Πλατείας
Koτζιά και το “King George” της
Πλατείας Συντάγματος, δεν μπορεί παρά να αποτελούν “καλά σημάδια”. Παράλληλα, η
νέα κλαδική συλλογική σύμβαση μεταξύ ξενοδόχων και εργαζομένων στον Τουρισμό
χωρίς μειώσεις και με πρόβλεψη συμβολικής αύξησης απ’ το 2015, αντανακλά αυτή
την αισιοδοξία μας.
Ωστόσο, όπως υπογράμμισε ο
κ. Βασιλικός, ο Τουρισμός της Αθήνας εξακολουθεί να βρίσκεται στην κατηγορία “εύθραυστο και ευμετάβλητο προϊόν” και
μπορεί να ανακάμψει ουσιαστικά μόνο υπό προϋποθέσεις: Διαχρονικά, οι δύο
βασικές προϋποθέσεις για την καλή εξέλιξη των πραγμάτων αποδεικνύονται η
σταθεροποίηση του κλίματος ασφάλειας, το οποίο έχει επιστρέψει σε σημαντικό
βαθμό στην Αθήνα, η γενικότερη δηλαδή κοινωνικοπολιτική σταθερότητα και κατά
δεύτερον, η εξωστρέφεια από πλευράς μας.
«Είναι αναγκαίο να διδαχτούμε από την κρίση και να συνεργαστούμε ο
δημόσιος και ο ιδιωτικός τομέας. Οι συνέργειες επίσης, μεταξύ διαφορετικών
κλάδων αλλά και επιχειρήσεων μπορούν να συμβάλλουν να τονωθεί ο τουρισμός, το
εμπόριο, η εστίαση, οι αγορές και γενικά η κατανάλωση. Η δυναμική
επανατοποθέτηση της Αθήνας στις αγορές πρέπει να συνοδευτεί από νέες προτάσεις
προς τον επισκέπτη, προϊόντα και ιδέες. Αναγκαίο φυσικά εξακολουθεί να
παραμένει και το γενικότερο νοικοκύρεμα της πρωτεύουσας» κατέληξε ο κ.
Βασιλικός.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου