Μία σημαντική απόφαση Γερμανικού δικαστηρίου που πέρασε σχεδόν απαρατήρητη
Μία μεγάλη και αρκετά έντονη διαμάχη βρίσκεται και εξέλιξη εδώ και λίγες εβδομάδες στο παρασκήνιο και στο προσκήνιο της ευρωπαικής ξενοδοχειακής αγοράς, με επίκεντρο τις πρακτικές του ηλεκτρονικού portal κρατήσεων booking.com. Πριν από περίπου έναν μήνα...
...όπως μας ενημερώνει ο αναγνώστης μας Ανδρέας Στεφανής, κατόπιν αιτήματος του Γερμανικού Οργανισμού Ανταγωνισμού, το Περιφερειακό Δικαστήριο του Βερολίνου, με διάταξη της 25.08.2011 (Az 16 O 418/11) επέβαλε προσωρινά μέτρα στην ολλανδική εταιρεία κρατήσεων www.booking.com βάσει των οποίων δεν επιτρέπεται η πώληση υπηρεσιών κατάταξης σε υψηλότερες θέσεις στο ranking της ιστοσελίδας έναντι υψηλότερου ποσοστού προμήθειας, με σκοπό την καλύτερη προβολή των ξενοδοχείων στα αποτελέσματα αναζήτησης του πελάτη.
Επιπρόσθετα απαγορεύεται στην booking.com να προσφέρει παρόμοιες υπηρεσίες σε ξενοδοχεία, οι οποίες επηρεάζουν θετικά την κατάταξη του ξενοδοχείου στην λίστα αποτελεσμάτων.
Η πρακτική της booking.com, βάσει της απόφασης του Δικαστηρίου, μπορεί να παραπλανεί το καταναλωτικό κοινό και δεν έχει να κάνει με ανεξάρτητες κριτικές πελατών, οι οποίες κάνουν το ξενοδοχείο δημοφιλέστερο ή όχι.
Στο μεταξύ, το σχετικό θέμα είχε πάρει μεγάλες διαστάσεις στη Γερμανία. Σε μία συνάντηση ξενοδόχων από το Αμβούργο, υπήρξαν έντονες διαμαρτυρίες για την επιθετική στρατηγική της booking.com όσον αφορά π.χ. την δέσμευση δωματίων και την αποκλειστικότητα στη διάθεση του ξενοδοχειακού προϊόντος.
Στο θέμα μάλιστα της υψηλότερης προμήθειας ξεκινώντας από 18% και σε άλλες περιπτώσεις από 20%, υπήρξαν από πλευράς portal απειλές προς τους ξενοδόχους, της μορφής ότι εάν δεν πληρώσουν υψηλότερη προμήθεια, θα υποβαθμιστεί η θέση τους. Ακόμη και με το 18% δεν δίνεται η εγγύηση καλύτερης τοποθέτησης.
Και το σχόλιο του αναγνώστη μας:
“Η κατάσταση αυτή δεν είναι γνωστή στην ελληνική και κυπριακή ξενοδοχειακή αγορά. Το πρόβλημα που υποβόσκει είναι το γεγονός ότι η μονοπωλιακή πολιτική της booking.com στην εληνική αγορά όχι μόνο λειτουργεί αντιοικονομικά για τους ξενοδόχους, αλλά τέτοιους είδους πρακτικές μπορεί να τους φέρουν σε κίνδυνο, ειδικά στην περίπτωση που ο Οργανισμός Ανταγωνισμού επιβάλλει στην booking.com προσωρινά μέτρα και σε παγκόσμιο επίπεδο.
Ο λόγος είναι, ότι ο γερμανός, γάλλος, άγγλος καταναλώτής που ψάχνει να βρει ένα ξενοδοχείο π.χ. στην Ελλάδα, παραπλανείται βλέποντας ξενοδοχεία να εμφανίζονται ψηλά στα αποτελέσματα της booking.com.
Οι έμπειροι online ταξιδιώτες διαθέτουν την ανάλογη εμπειρία να ψάξουν και με βάση άλλα κριτήρια και να αξιολογήσουν την οποιαδήποτε ξενοδοχειακή επιχείρηση, και μάλιστα σε πολλά διαφορετικά κανάλια ηλεκτρονικών κρατήσεων.
Η πολιτική της booking.com μπορεί να είχε μέχρι τώρα πέραση, αλλά λειτούργησε με μονοπωλιακά κριτήρια.
Με την εξέλιξη των συστημάτων διαχείρισης (Channel Manager) ανοίγονται στους ξενοδόχους νέοι ορίζοντες, να διαθέσουν το ξενοδοχειακό προϊόν τους σε περισσότερα ιντερνετικά κανάλια κρατήσεων, και μάλιστα χωρίς ρίσκα διπλοκρατήσεων (βλέπε: http://www.channel-manager-hotels.eu/ ).
Και σ΄αυτό το θέμα η booking.com αρνείται με φτηνές δικαιολογίες να συνδέσει ξενοδοχεία σε τέτοιους είδους τεχνολογίες, παρόλο που υπάρχει η δυνατότητα και ο μηχανισμός.
Ο λόγος είναι ότι θέλει να προστατεύσει τα μονοπωλιακά της συμφέροντα, και να μην επιτρέψει στους ξενοδόχους ιδιαίτερα σε καιρούς κρίσης να αξιοποιήσουν αποτελεσματικά όλα τα διαθέσιμα κανάλια κρατήσεων μέσα από ένα ενιαίο σύστημα διαχείρισης.
Πόσο ακόμα όμως...”
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου