Lobby {lob~by}:
1. A hall, foyer or waiting room at or near the entrance to a building such as a hotel or a theater.
2. A public room next to the assembly chamber of a legislative body.
3. A group of persons engaged in trying to influence legislators or other public officials in favor of a specific cause.

Τρίτη 28 Ιουνίου 2011

Ταμείο Δημόσιας Περιουσίας: Να πούμε και για τα "ακανθώδη" και πιθανώς αρνητικά- Εξουσίες, Περιουσία ΕΟΤ, Έσοδα...


Μέχρι τώρα επισημάναμε τα νέα και καινοτόμα και όσα θεωρούμε θετικά. Σήμερα θα αναδείξουμε τα “ακανθώδη” και πιθανά αρνητικά σημεία του πλαισίου για το Ταμείο Δημόσιας Περιουσίας και την αξιοποίησή της. Διότι είναι ευνόητο...

...οτι όταν εισάγεται ένα νέο τόσο ριζοσπαστικό θεσμικό πλαίσιο στην ελληνική πραγματικότητα, η αποτελεσματικότητα και η επιτυχία ή όχι των περισσότερών προβλέψεών του δεν μπορεί να προβλεφθεί και κρίνεται μόνον στην πράξη.
Διαβάζοντας επί ώρες τον Εφαρμοστικό και ανατρέχοντας στις δεκάδες παραπομπές σε προηγούμενους Νόμους, εντοπίσαμε τα πιο “δύσκολα” και δυνητικά αρνητικά σημεία αλλά καταλήξαμε και σε ορισμένα νέα συμπεράσματα:
Πρώτον, με τη σύσταση και λειτουργία του Ταμείου, δεν θα έχει ξαναυπάρξει τόσο ισχυρός, ευέλικτος και θεσμικά “εξοπλισμένος” φορέας, στο Ελληνικό Δημόσιο! Ωστόσο, η ελληνική εμπειρία προειδοποιεί ότι η συγκέντρωση τόσων θεσμικών εξουσιών και τόσων δημοσιονομικών παρεκκλίσεων από τις κείμενες διατάξεις και τα ισχύοντα πλαίσια, εύκολα μπορεί να οδηγήσει σε κατάχρηση αυτών των εξουσιών ή σε λάθη που δύσκολα επανορθώνονται. Και όταν το αντικείμενο είναι η δημόσια περιουσία, είναι λογικό να υπάρχει σκεπτικισμός και προβληματισμός. Πόσω μάλλον όταν λόγο στη διαχείριση και διοίκηση του Ταμείου θα έχουν και οι εκπρόσωποι της τρόικας.
Δεύτερον, εμείς, τουλάχιστον, δεν είδαμε πουθενά στο πλαίσιο κάποια δυνατότητα ελέγχου ή κάποια δυνατότητα θεσμικής αντίδρασης έναντι όσων προβλέπεται οτι θα μπορεί κάνει το Ταμείο. Κατανοούμε ότι η διοίκηση θα διοριστεί από τη Βουλή και θα υπάρχουν οι επιβλέποντες υπουργοί -πρωτίστως ο Οικονομικών - αλλά ποιος πραγματικά αισθάνεται "ασφαλής" με αυτή την πολιτική επιλογή; Λείπει κάποιου είδους "δικλίδα ασφαλείας", έστω και για έκτακτες καταστάσεις... 
Τρίτον, η μεταβολή ως προς την περιουσία του ΕΟΤ και το μέλλον του Οργανισμού ως ιδιοκτήτη της μεγαλύτερης, σε “μοναδικά” περιουσιακά στοιχεία, ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου. Με το νέο πλαίσιο, προβλέπεται - και για την ακρίβεια επιβάλλεται - κάθε ακίνητο που θα μεταβιβάζεται στο Ταμείο να μην δύναται να επιστραφεί ποτέ ξανά. Επίσης προβλέπει την μεταβίβαση και της κυριότητας του ΕΟΤ στην ΕΤΑ ή σε θυγατρικές της εταιρίες, με Πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου. Αυτό θα γίνεται κατά περίπτωση, αλλά θεωρητικά, μπορεί να γίνει και για το μεγαλύτερο μέρος της περιουσίας του ΕΟΤ που διαχειρίζεται η ΕΤΑ και που μπορεί να αξιοποιηθεί.
Αυτό θα είναι μία κατάσταση καινοφανής για τον ΕΟΤ στα 50 και πλέον χρόνια της ιστορίας του. Και απομένει να δούμε την έκταση που θα λάβει αλλά και τις επιπτώσεις της.
Τέταρτον, τα έσοδα του Ταμείου, όπως ρητά και ξεκάθαρα ορίζεται, θα διοχετεύονται αποκλειστικά στην εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους. Αυτό, θεωρητικά, μπορεί να οδηγήσει στην εξής κατάσταση: κάποιος εκ των πιστωτών της χώρας (π.χ. ξένη τράπεζα), να αναλάβει επενδυτικά, άμεσα (σε σχήμα) ή έμμεσα (μέσω δανεισμού του σχήματος) την αξιοποίηση κάποιου ακινήτου. 
Δηλαδή, πιστωτές που θα εισπράττουν και από την εξυπηρέτηση του χρέους μέσω της αξιοποίησης των ακινήτων αλλά θα τα εκμεταλλεύονται και επιχειρηματικά; Τυχαίο;
Ταύτα και αναμένουμε τις εξελίξεις... 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου