Lobby {lob~by}:
1. A hall, foyer or waiting room at or near the entrance to a building such as a hotel or a theater.
2. A public room next to the assembly chamber of a legislative body.
3. A group of persons engaged in trying to influence legislators or other public officials in favor of a specific cause.

Πέμπτη 25 Νοεμβρίου 2010

Τουρκικός τουρισμός: Προβλήματα και προοπτικές Ι

Έπεσε πρόσφατα στα χέρια μας μία εμπιστευτική έκθεση της ελληνικής πρεσβείας στην Άγκυρα για την υφιστάμενη κατάσταση και τις προοπτικές του Τουρκικού Τουρισμού. Μας εξέπληξε! Τόσο με την εμπεριστατωμένη προσέγγιση όσο και την πληθώρα στοιχείων που περιέχει. Για αυτόν τον λόγο αποφασίσαμε να,


αναρτήσουμε ένα μικρό μέρος της, κυρίως τις βασικότερες από τις επισημάνσεις για τους προβληματισμούς που καταγράφονται στον τουρκικό τουριστικό κόσμο. Θα εκπλαγείτε, πολλοί, με τις ομοιότητες που υπάρχουν με τα ζητήματα και τα προβλήματα τα οποία απασχολούν σήμερα και τον ελληνικό τουριστικό κόσμο. Ξεκινάμε με το Α’ μέρος και αργότερα θα ανεβάσουμε και το δεύτερο. 
Σύμφωνα με την έκθεση, τελευταία, στην Τουρκία υπάρχει έντονος προβληματισμός ως προς την  εικόνα της χώρας στις αγορές του εξωτερικού ως «φθηνού τουριστικού προορισμού».
Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνεται και από το ότι  παρά την σαφή αυξητική τάση ως προς τις αφίξεις, η αύξηση των έσοδων ήταν μέτρια, αλλά κυρίως η κατά κεφαλήν δαπάνη κινείται αρνητικά.
Επιχειρηματίες του κλάδου και εκπρόσωποι επαγγελματικών ενώσεων δεν δείχνουν αισιόδοξοι, εξαιτίας των περιορισμένων περιθωρίων κέρδους των τουριστικών επιχειρήσεων, τα οποία βλέπουν κάθε χρόνο να μειώνονται ακόμα περισσότερο.
Ως αιτίες της μειωμένης κερδοφορίας αναφέρονται ο υψηλός πληθωρισμός, η άνοδος της ισοτιμίας της τουρκικής λίρας σε σχέση με τα άλλα νομίσματα, η μείωση της αγοραστικής δύναμης των αλλοδαπών τουριστών λόγω των οικονομικών δυσχερειών στις χώρες προέλευσής τους. 

Φαύλος κύκλος οι χαμηλές τιμές

Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι προκειμένου να προσελκύσουν τουρίστες, ειδικά τελευταία και λόγω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, οι επιχειρηματίες του κλάδου προσπάθησαν να κρατήσουν χαμηλές τις τιμές, γεγονός που εκτός των άλλων είχε ως αποτέλεσμα χαμηλότερη ποιότητα παρεχόμενων υπηρεσιών. Αρνητική επίπτωση στην κερδοφορία των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων των δυτικών και νότιων παραλίων της Τουρκίας, έχει και ο αυξημένος ανταγωνισμός εξαιτίας της υπερπροσφοράς κλινών.
Πολλοί επιχειρηματίες προκειμένου να αντιμετωπίσουν τα αυξημένα κόστη, καταφεύγουν στον τραπεζικό δανεισμό, συχνά με υψηλά επιτόκια και κάποιες φορές καταλήγουν στη χρεοκοπία.

Εξάρτηση από μεγάλους tour operators

Επίσης, αρνητική επίπτωση στην κερδοφορία των τουριστικών επιχειρήσεων έχουν τα τελευταία χρόνια και οι αλλαγές που έχουν πραγματοποιηθεί στο χώρο των τουριστικών πρακτορείων. Οι ανακατατάξεις στον ευρωπαϊκό χώρο, αλλά και ο έντονος ανταγωνισμός των  τουρκικών πρακτορείων, που έχει οδηγήσει στο κλείσιμο πολλών από αυτά ή στην εξαγορά τους από μεγαλύτερα, έχουν αποδυναμώσει τη διαπραγματευτική θέση των τουριστικών επιχειρήσεων οι οποίες είναι εξαρτημένες από όλο και μεγαλύτερα τουριστικά πρακτορεία.
Προκειμένου λοιπόν, τα περιθώρια κέρδους να διατηρηθούν σε ένα ανεκτό επίπεδο και παράλληλα το επίπεδο υπηρεσιών που χαρακτηρίζει τον τουριστικό τομέα να παραμείνει υψηλό, αναμένονται στο μέλλον αυξήσεις τιμών. Παράλληλα βέβαια, οι επιχειρηματίες φοβούνται ότι οι όποιες αυξήσεις πιθανόν να κάνουν τις αγορές να στραφούν προς άλλες χώρες με ανταγωνιστικότερο ως προς την τιμή προϊόν, όπως η Αίγυπτος.

Ο ρόλος του all inclusive 

Επίσης, σε σχέση και με την ανάδειξη της Τουρκίας ως φθηνού προορισμού, υπάρχει έντονος προβληματισμός για το εάν και κατά πόσο η εξάπλωση του συστήματος all-inclusive επηρεάζει την ανάπτυξη του κλάδου.
Από τη μία πλευρά, στο σύστημα αυτό έχει βασιστεί ο τουριστικός τομέας τις τελευταίες δεκαετίες και έχει συμβάλει στην αύξηση των αφίξεων και στην ικανοποιητική προσέλκυση τουριστών ακόμα και κατά την οικονομική κρίση, αφού οι ξένοι τουρίστες προκειμένου να περιορίσουν τις δαπάνες τους προτιμούν περισσότερο οικονομικά πακέτα διακοπών.
Από την άλλη πλευρά όμως, οι επιχειρήσεις που εφαρμόζουν το σύστημα αυτό (κυρίως μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες στα παράλια της χώρας) προσφέρουν όλο και περισσότερες υπηρεσίες και προϊόντα σε χαμηλές τιμές, με αποτέλεσμα και να ανεβαίνει το επιχειρηματικό κόστος για τις ίδιες, αλλά και να υποβιβάζεται η ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών και προϊόντων. Επιπλέον, άλλες επιχειρήσεις που δεν σχετίζονται με το σύστημα αυτό (όπως μικρότερες ξενοδοχειακές μονάδες, ημερήσιες κρουαζιέρες, καταστήματα κ.ά.)  βλέπουν την πελατεία τους να μειώνεται.

Ποιότητα έναντι ποσότητας

Όπως επεσήμανε πρόσφατα ο αρμόδιος για θέματα τουρισμού Υπουργός, κ. Εrtugrul Gunay, η κατά κεφαλήν δαπάνη των τουριστών στην Τουρκία είναι αρκετά μικρότερη από τον παγκόσμιο μέσο όρο, ενώ παράλληλα, τα υψηλής ποιότητας τουριστικά κέντρα στην Τουρκία υποβαθμίζονται εξαιτίας των χαμηλών εσόδων. Ανέφερε δε, ότι στο μέλλον η έμφαση πρέπει να δοθεί στην ποιότητα και όχι στην ποσότητα. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου