Lobby {lob~by}:
1. A hall, foyer or waiting room at or near the entrance to a building such as a hotel or a theater.
2. A public room next to the assembly chamber of a legislative body.
3. A group of persons engaged in trying to influence legislators or other public officials in favor of a specific cause.

Πέμπτη 13 Δεκεμβρίου 2012

Ειδικό Χωροταξικό Τουρισμού: Οι βασικές κατευθύνσεις, εν αναμονή του τελικού Σχεδίου...


Όπως λέγαμε και νωρίτερα, το Σχέδιο του Ειδικού Χωροταξικού για τον Τουρισμό, είναι μεν σε αρκετά προχωρημένο στάδιο σύνταξης αλλά δεν είναι ακόμα τόσο ολοκληρωμένο ούτως ώστε να δοθεί στη δημοσιότητα. Παρόλα αυτά, από όσα...

...ανέφεραν σχετικά σήμερα, η υπουργός Όλγα και ο αναπληρωτής υπουργός ΥΠΕΚΑ Σταύρος Καλαφάτης, πλαισιωμένοι από τους δύο Γενικούς Γραμματείς Γ. Πυργιώτη και Σ. Αλεξιάδη και το ενημερωτικό σημείωμα που έδωσαν, προκύπτουν αρκετά ενδιαφέροντα σημεία ως προς τις βασικές κατευθύνσεις των προτάσεων αναθεώρησης του υφιστάμενου πλαισίου. 
Χάριν χώρου, ξεχωρίσαμε τα πιο ενδιαφέροντα, κατά την άποψή μας, που είναι:
Απλοποίηση κατηγοριοποίησης του χώρου
Ο εθνικός χώρος προσεγγίζεται  βάσει κριτηρίων έντασης και  είδους της τουριστικής ανάπτυξης σε:
  • Αναπτυγμένες περιοχές
  • Αναπτυσσόμενες περιοχές
  • Περιοχές με περιθώρια ανάπτυξης ειδικού και εναλλακτικού τουρισμού
  • Μητροπολιτικές περιοχές

Επίσης διακρίνονται βάσει γεωμορφολογικών χαρακτηριστικών δύο μεγάλες ειδικές κατηγορίες χώρου, ώστε να προσαρμόζεται η κλίμακα των τουριστικών επενδύσεων και οι σχετικές προβλεπόμενες προδιαγραφές στα ειδικά χαρακτηριστικά κάθε περιοχής:
  • Ορεινός χώρος
  • Νησιά

Οι Αναπτυγμένες περιοχές προορίζονται κυρίως για:
  • Αναβάθμιση και εξυγίανση του τουριστικού προϊόντος
  • Μερική ή ολική απόσυρση μη αξιόλογων, απαξιωμένων και εγκαταλελειμμένων τουριστικών καταλυμάτων
  • Περιοχές Ενεργητικής Παρέμβασης και Ανάπλασης, με τους οποίους μπορεί να τίθενται περιορισμοί στην τουριστική ανάπτυξη
  • Οργανωμένους υποδοχείς τουριστικών δραστηριοτήτων με κάποιους περιορισμούς στη δόμηση και την ανάπτυξή τους
  • Εκσυγχρονισμό υφισταμένων τουριστικών μονάδων με παράλληλη αναβάθμιση σε τύπους και τάξεις καταλυμάτων
  • Επανάχρηση αξιόλογων κτιρίων ή συνόλων και παροχή κινήτρων για μετατροπή παραδοσιακών ή διατηρητέων κτιρίων σε ξενοδοχειακές μονάδες.
  • Νέα τουριστικά καταλύματα 4 και 5 αστέρων

Οι Αναπτυσσόμενες περιοχές προορίζονται κυρίως για:
  • Οργανωμένους υποδοχείς τουριστικών δραστηριοτήτων και σύνθετα τουριστικά καταλύματα
  • Νέα τουριστικά καταλύματα 3, 4 και 5 αστέρων
  • Εκσυγχρονισμό υφισταμένων τουριστικών μονάδων με παράλληλη αναβάθμιση σε τύπους και τάξεις καταλυμάτων
  • Εμπλουτισμός και διεύρυνση των αναπτυσσομένων περιοχών σε σχέση με το υφιστάμενο χωροταξικό σχέδιο

 Οι περιοχές με περιθώρια ανάπτυξης ειδικού και εναλλακτικού τουρισμού προορίζονται κυρίως για:
  • Διατήρηση, προστασία και ανάδειξη των φυσικών, ιστορικών, αρχιτεκτονικών κ.λπ στοιχείων του χώρου
  • Προώθηση τοπικών συμφώνων ποιότητας και προγραμμάτων στήριξης αγροτικών ή και παραδοσιακών μεταποιητικών δραστηριοτήτων φιλικών προς το περιβάλλον και λειτουργικής διασύνδεσής τους με  τουριστικές μονάδες.
  • Οργανωμένους υποδοχείς τουριστικών δραστηριοτήτων και σύνθετα τουριστικά καταλύματα με περιορισμούς στη δόμηση και την ανάπτυξή τους.
  • Κατασκευή νέων καταλυμάτων 3, 4 και 5 αστέρων

 Ορεινός χώρος. Βασικές κατευθύνσεις:
  • Εξορθολογισμός του ορεινού χώρου, ώστε να αναφέρεται σε περιοχές με υψόμετρο άνω των 800 μέτρων
  • Μέριμνα για την προστασία, αναβάθμιση και ανάδειξη επιλεγμένων πόρων του ορεινού χώρου, που ενδιαφέρουν τον τουρισμό.
  • Δημιουργία βασικών προτύπων και κανόνων για το σχεδιασμό και τη δόμηση λαμβάνοντας υπόψη την παραδοσιακή αρχιτεκτονική και τις τοπικές παραδόσεις
  • Αποκατάσταση και αξιοποίηση παλαιών κελυφών, επανάχρηση αξιόλογων κτιρίων ή συνόλων και παροχή κινήτρων για μετατροπή παραδοσιακών ή διατηρητέων κτιρίων σε ξενοδοχειακές μονάδες.
  • Χωροθέτηση οργανωμένων υποδοχέων τουριστικών δραστηριοτήτων και σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων με πολύ χαμηλό συντελεστή δόμησης. Βασική κατεύθυνση γι’ αυτές τις επενδύσεις είναι να συνδέονται λειτουργικά με εγκαταστάσεις και υποδομές ανάδειξης και αξιοποίησης περιβαλλοντικών, γεωλογικών, γεωμορφολογικών, αρχιτεκτονικών, ιστορικών, θρησκευτικών ή πολιτιστικών  στοιχείων της περιοχής.
  • Βασικά χαρακτηριστικά: υψηλή ποιότητα, χαμηλή και περιορισμένη δόμηση, προσαρμογή στην τοπική αρχιτεκτονική, προώθηση της τοπικής οικονομίας, εξασφάλιση κοινόχρηστων χώρων, βιολογικοί καθαρισμοί, μονάδες αφαλάτωσης ή άλλες προβλέψεις για την υδροδότησή τους χωρίς πρόσθετη επιβάρυνση των διαθέσιμων υδάτινων πόρων. 

Νησιά. Βασικές κατευθύνσεις:
  • Διατήρηση της κατηγοριοποίησης σε τρεις κατηγορίες νησιών
  • Χωροθέτηση οργανωμένων υποδοχέων τουριστικών δραστηριοτήτων και σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων με πολύ χαμηλό συντελεστή δόμησης σε νησιά σημαντικής γεωγραφικής έκτασης και τουριστικής σημασίας. Βασική κατεύθυνση γι’ αυτές τις επενδύσεις είναι να συνδέονται λειτουργικά με εγκαταστάσεις και υποδομές ανάδειξης και αξιοποίησης περιβαλλοντικών, γεωλογικών, γεωμορφολογικών, αρχιτεκτονικών, ιστορικών, θρησκευτικών ή πολιτιστικών  στοιχείων της περιοχής.
  • Βασικά  χαρακτηριστικά: υψηλή ποιότητα, χαμηλή και περιορισμένη δόμηση, προσαρμογή στην τοπική αρχιτεκτονική, προώθηση της τοπικής οικονομίας, εξασφάλιση αδόμητων χώρων, βιολογικοί καθαρισμοί, μονάδες αφαλάτωσης ή άλλες προβλέψεις για την υδροδότησή τους χωρίς πρόσθετη επιβάρυνση των διαθέσιμων υδάτινων πόρων.

Απαγόρευση τουριστικών καταλυμάτων σε περιοχές απολύτου προστασίας της φύσης, καθώς και σε περιοχές που εμπίπτουν σε άλλα καθεστώτα (αρχαιολογικοί χώροι, ιστορικοί τόποι κ.λπ.)

Βασικές κατευθύνσεις για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού:
  • Διάκριση σε ξεχωριστές κατευθύνσεις για τουρισμό κρουαζιέρας και τουρισμό σκαφών αναψυχής.
  • Διαμόρφωση Ζωνών Ναυσιπλοΐας Αναψυχής  σε όλο το θαλάσσιο εύρος της χώρας,
  • Ανάπτυξη του δικτύου των τουριστικών λιμένων (μαρίνες, αγκυροβόλια, καταφύγια), ώστε να εξασφαλίζεται η λειτουργική συνοχή του δικτύου σε συνδυασμό με τις προαναφερθείσες ζώνες ναυσιπλοΐας.
  • Βασική κατεύθυνση για τη δημιουργία ενός επαρκούς και βιώσιμου δικτύου συστήματος τουριστικών λιμένων είναι η ελάχιστη απόσταση καταρχήν 30 ναυτικών μιλίων μεταξύ μαρινών και 15 ναυτικών μιλίων μεταξύ καταφυγίων και αγκυροβολίων, εξαιρουμένων των μητροπολιτικών περιοχών. Σε κάθε περίπτωση η ελάχιστη απόσταση μπορεί να διαφοροποιείται μεταξύ των Ζωνών Ναυσιπλοΐας Αναψυχής με βάση κριτήρια πληθυσμιακά, μετεωρολογικά, περιβαλλοντικά, καθώς και με κριτήρια προσφοράς και ζήτησης της διαμορφούμενης αγοράς.
Να σημειώσουμε, τέλος, ότι είναι η πρώτη φορά που το Υπουργείο Τουρισμού είχε και έχει ουσιαστική συμβολή και συνεισφορά στη διαμόρφωση των τελικών προβλέψεων του Ειδικου Χωροταξικού, καθώς σε όλα τα προηγούμενα, απλώς έστελνε προτάσεις (και αν...).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου