- Η visa παραμένει ο πιο καθοριστικός παράγοντας
- Τι "φοβούνται" οι Ρώσοι για τα προξενεία
- Το υφέρπον πολιτικό ζήτημα
- Η "μάχη των Αθηνών"
Ήταν μία ιδιαίτερα επιτυχημένη και ενδιαφέρουσα εκδήλωση η σημερινή του ΞΕΕ και του υπουργείου Τουρισμού, στο Μουσείο της Ακρόπολης, με εκπροσώπους από 48 Tour Operators και τουριστικά γραφεία της Ρωσίας. Με υπουργικές παρουσίες, με πλήθος τοποθετήσεων εκατέρωθεν, με πολύ καλό κλίμα. Και ως συνήθως, εμείς αξιολογούμε και σταχυολογούμε την ουσία...
...που κατά την άποψή μας και από όλα αυτά που ακούσαμε και είδαμε, κυρίως από τη ρωσική πλευρά που έχει και μεγαλύτερη σημασία εν προκειμένω και καταλήγει σε τρία βασικά σημεία:
Πρώτον, η δεδομένη “θέρμη” για την Ελλάδα μεταξύ των Ρώσων και η αυξανόμενη ζήτηση των τελευταίων ετών.
Η οποία, όμως, δεν φαίνεται να μεταφράζεται σε κίνηση, τουλάχιστον όχι στον βαθμό που θα μπορούσε. Τι φταίει;
Κατ’ αρχάς, το μόνιμο ζητούμενο. Χρειάζονται όσο το δυνατόν πιο απλές και γρήγορες διαδικασίες χορήγησης θεωρήσεων, πλήρης αξιοποίηση των δυνατοτήτων στα όρια της Schengen - visa πολλαπλών εισόδων ενός έως πέντε ετών, εξαίρεση αυτοπρόσωπης παρουσίας κ.λπ.- ακόμα καλύτερες επιδόσεις από τις ελληνικές προξενικές αρχές, που τελευταία πράγματι κάνουν εξαιρετική δουλειά.
Βασικός και έκδηλος ο προβληματισμός σχεδόν όλων των Ρώσων και Ελλήνων συνεργατών με τους οποίους συζητήσαμε: “Φέτος που επιχειρούμε να φέρουμε πάνω από ένα εκατομμύριο Ρώσους, θα τα καταφέρουν να ανταποκριθούν στον αυξημένο φόρτο τα Προξενεία; Θα ενισχυθούν έγκαιρα και επαρκώς με το απαιτούμενο προσωπικό για να τα βγάλουν πέρα; Θα δίνονται visa πολλαπλών εισόδων ισχύος άνω του έτους πιο εύκολα και σε περισσότερους Ρώσους;”
Ελπίζουμε να το πήρε το μήνυμα ο παριστάμενος υφυπουργός Εξωτερικών Δ. Κούρκουλας. Διότι, τουλάχιστον στο ΥΠΟΤ το έχουν πάρει και πιέζουν.
Επιπρόσθετα, όπως επισημάνθηκε επανειλημμένως στο φόρουμ, η Ελλάδα μπορεί να είχε καλή αύξηση το 2012, γύρω στο 20%, αλλά άλλοι ανταγωνιστικοί και μη προορισμοί, όπως π.χ. η Ισπανία και η Αίγυπτος, είχαν όχι απλώς μεγαλύτερη αλλά και υπερδιπλάσια αύξηση.
Γιατί;
"Η Ελλάδα δεν έχει αξιοποιήσει τις τουριστικές δυνατότητες που έχει σαν προορισμός για τους Ρώσους", μας είπαν.
Το μήνυμα; Η Ελλάδα χρειάζεται περισσότερη και πιο στοχευμένη προβολή και διαφήμιση των τουριστικών προιόντων και υπηρεσιών που προσφέρουν οι ελληνικού προορισμοί και οι επιχειρήσεις στο ρωσικό κοινό. Υπαρχει η καλή πρόθεση για Ελλάδα από πλευράς ρωσικού κοινού, αλλά πρέπει να καλλιεργηθεί περισσότερο, πιο συστηματικά και πιο στοχευμένα από πλευράς Ελλάδας.
Με έμφαση στα δυνατά μας σημεία, όπως ο προσκηνυματικός τουρισμός, τα spa και wellness, οι διακοπές πολυτελείας, η γαστρονομία, τα πολιτιστικά μας χαρακτηριστικά, οι αγορές, και όλα αυτά που αποκαλούμε η “άλλη Ελλάδα”.
Σε αυτό το σημείο- ενότητα, περιλαμβάνουμε και τις αερομεταφορές. Όπως ανέφερε ο αντιπρόεδρος της Aegean Ε. Βασιλάκης, υπάρχουν περιορισμοί στον αριθμό των ρωσικών πόλεων όπου μπορούν να γίνονται τακτικές πτήσεις από και προς Ελλάδα. Η εταιρεία, πάντως, εκτελεί 45 δρομολόγια από τη Ρωσία, προς ελληνικούς προορισμούς και το 2013 σκοπεύει να προσθέσει Κω, Καλαμάτα, Αλεξανδρούπολη, Σκιάθο, Καβάλα, ενδεχομένως Μύκονο και Σαντορίνη.
Δεύτερον, υπάρχει ένα ζήτημα πολιτικό. Μπορεί να μην φαίνεται ιδιαίτερα, αλλά υπάρχει και είναι και σοβαρό και απασχολεί και σε ανώτατο πολιτειακό επίπεδο. Το πρόβλημα στις ελληνο-ρωσικές πολιτικές σχέσεις ξεκίνησε και κλιμακώθηκε επί των κυβερνήσεων ΓΑΠ, εξακολουθεί να επηρεάζει τις αποφάσεις και τις κατευθύνσεις της ρωσικής ηγεσίας και κυβέρνησης ακόμα και ως προς τη γενικότερη επενδυτική πολιτική, σε επενδύσεις μείζονος κλίμακας και όχι μόνον από τους ρωσικούς κολοσούς.
Ήταν χαρακτηριστική μία αποστροφή του χαιρετισμού του Ρώσου πρέσβη Vladimir Chkhikvishvili, όταν είπε ότι “οι πολιτικές σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών μας θα πρέπει να αναθερμανθούν ύστερα από την παύση των δύο τελευταίων ετών...”.
Εδώ, βεβαίως επεισέρχονται άλλοι παράγοντες, εξωγενείς πρωτίστως και το "παιχνίδι" παίζεται σε επίπεδα πολύ πιο πάνω από τον τουρισμό. Στον οποίο, Τουρισμό, πολιτικά τουλάχιστον, γίνονται κινήσεις και σε επίπεδο συμφωνιών συνεργασίας και ενεργοποίησης κοινών οργάνων όπως η μικτή Επιτροπή.
Τρίτον, η περίπτωση της Αθήνας. Η υπουργός Όλγα έριξε μία φράση που δίνει ένα λίαν ενθαρρυντικό και ενδιαφέρον στίγμα. Μίλησε για τη “μάχη των Αθηνών”, ως στόχο και ευθύνη της κυβέρνησης, για την οικονομική και τουριστική ανάκαμψη της πρωτεύουσας και την αποτάσταση της εικόνας της στο εξωτερικό. Και φυσικά η μάχη αυτή θα δοθεί και στη Ρωσία, όπου ως προορισμός υστερεί σημαντικά.
Η Αθήνα αναδείχθηκε ως ένα μεγάλο θέμα και ζητούμενο ως προς την ενίσχυση της τουριστικής κίνησης από τη Ρωσία και από τον πρόεδρο του ΞΕΕ Γιώργο Τσακίρη και από τον πρόεδρο της Εταιρείας Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής και εκπρόσωπο του Δημάρχουν Αθηναίων, Γιώργο Μπρούλια.
Κλείνοντας, τα νούμερα:
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος για το 2012, τη χώρα μας επισκέφθηκαν 875.000 Ρώσοι τουρίστες (εμείς τα λέγαμε από τον Απρίλιο και αργότερα για τα περί ενός εκατομμυρίου, όταν διάφοροι, πολιτικοί, media και άλλοι, πανηγύριζαν και το θεωρούσαν δεδομένο αλλά τι να λέμε τώρα...) που πραγματοποίησαν 9,6 εκατ. διανυκτερεύσεις, δηλαδή είχαν μέσο όρο παραμονής 11 νύκτες και μέσο όρο ημερήσιας δαπάνης 98 ευρώ.
Όπως ανέφερε και ο ο επικεφαλής της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Τουρισμού της Ρωσίας Evgeny Pisarevskiy, οι Ρώσοι πολίτες που ταξίδεψαν στην Ελλάδα το 2012, δαπάνησαν πάνω από ένα δισ. δολάρια.
Στο πλαίσιο του Forum μίλησαν, πέραν όσω αναφέραμε παραπάνω, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Σίμος Κεδίκογλου, ο πρόεδρος του Ελληνορωσικού Εμπορικού Επιμελητηρίου Χρήστος Δήμας, ο αντιπρόεδρος της Russian Union of Travel, Yury Barzykin και η Γενική Διευθύντρια του Συνδέσμου Tour Operator της Ρωσίας Maya Lomidze.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου