Όπως είχε διαφανεί εδώ και λίγο καιρό και όπως ανέφεραν οι πληροφορίες και οι ενδείξεις που υπήρχαν τις τελευταίες μέρες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιβεβαίωσε και επίσημα ότι προχωρεί σε βάθος έρευνα, βάσει του κανονισμού της ΕΕ περί συγκεντρώσεων, σχετικά με την προτεινόμενη εξαγορά της Olympic Air από την Aegean Airlines.
Στην απόφασή της, η Επιτροπή εκφράζει ανησυχίες ότι η συναλλαγή μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα αυξήσεις τιμών και μειωμένη ποιότητα υπηρεσιών σε αρκετά ελληνικά δρομολόγια εσωτερικού με αναχώρηση από Αθήνα, στα οποία η οντότητα που θα προέκυπτε από τη συγκέντρωση θα αποκτούσε το μονοπώλιο ή ισχυρή θέση στην αγορά.
Η έναρξη σε βάθος έρευνας δεν προδικάζει το αποτέλεσμα της εν λόγω έρευνας και η Επιτροπή έχει πλέον προθεσμία 90 εργάσιμων ημερών, δηλαδή έως τις 3 Σεπτεμβρίου, προκειμένου να λάβει οριστική απόφαση ως προς το κατά πόσο η προτεινόμενη συναλλαγή θα παρακωλύσει σε σημαντικό βαθμό την άσκηση αποτελεσματικού ανταγωνισμού στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο (ΕΟΧ).
Σχολιάζοντας την απόφαση ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής, αρμόδιος για την πολιτική ανταγωνισμού, Χοακίν Αλμούνια, δήλωση μεταξύ άλλων ότι η Επιτροπή έχει καθήκον να εξασφαλίσει ότι οι Έλληνες επιβάτες και οι επισκέπτες της Ελλάδας "θα μπορούν να ταξιδεύουν με εισιτήρια σε ανταγωνιστικές τιμές, ιδίως σε αυτούς τους χαλεπούς οικονομικά καιρούς".
Από την αρχική ανάλυση της αγοράς, η Κομισιόν διαπίστωσε ότι η προτεινόμενη συναλλαγή θέτει ορισμένα σοβαρά προβλήματα σε αρκετά ελληνικά δρομολόγια εσωτερικού, στα οποία η Aegean και η Olympic είτε ανταγωνίζονται μεταξύ τους επί του παρόντος είτε βρίσκονται σε καλή θέση για να ανταγωνιστούν.
Τα δρομολόγια αυτά χρησιμοποιούνται όχι μόνο από Έλληνες επιβάτες αλλά και από μεγάλο αριθμό ξένων ταξιδιωτών, δεδομένου ότι η Ελλάδα αποτελεί δημοφιλή τουριστικό προορισμό.
Στην αξιολόγηση της Επιτροπής συνεκτιμώνται διάφοροι σχετικοί παράγοντες, όπως η κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και η οικονομική κατάσταση των εταιρειών.
Ωστόσο, η μέχρι σήμερα έρευνα έδειξε ότι η οντότητα που θα προέκυπτε από την προτεινόμενη εξαγορά θα αποκτούσε το μονοπώλιο στα δρομολόγια από Αθήνα προς Χανιά, Σαντορίνη, Μυτιλήνη, Κέρκυρα, Αλεξανδρούπολη και Κω, γεγονός που θα είχε δυσμενείς επιπτώσεις στις τιμές των εισιτηρίων και στο επίπεδο της εξυπηρέτησης των επιβατών των εν λόγω δρομολογίων. Σε άλλα ελληνικά δρομολόγια εσωτερικού όπου οι δύο αεροπορικές εταιρείες εκτελούν δρομολόγια σε ανταγωνισμό με τη Cyprus Airways (δηλ. από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο και Ρόδο), η συναλλαγή θα απομάκρυνε ένα σημαντικό ανταγωνιστή.
Επιπλέον, από την έρευνα της Επιτροπής προέκυψαν ενδείξεις ότι η Cyprus Airways, ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής των δύο εταιρειών, ίσως να πάψει στο μέλλον να δρα ως βιώσιμος ανταγωνιστής στην εγχώρια ελληνική αγορά.
Τέλος, από την αρχική ανάλυση της αγοράς που πραγματοποίησε η Επιτροπή, δεν προέκυψαν προοπτικές εισόδου άλλων ανταγωνιστών σε κλίμακα και εντός χρονοδιαγράμματος τέτοιων που να εξασφαλίζουν ότι η οντότητα που θα προέκυπτε από τη συγκέντρωση θα δεχόταν ανταγωνιστική πίεση και θα συμπεριφερόταν με πειθαρχία ως προς τις τιμές.
Οι δεσμεύσεις που πρότεινε η Aegean κατά την προκαταρκτική έρευνα δεν κάλυψαν τα εν λόγω σοβαρά προβλήματα ανταγωνισμού.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα διερευνήσει τώρα την προτεινόμενη εξαγορά σε βάθος, για να επιβεβαιώσει κατά πόσον ισχύουν οι αρχικοί προβληματισμοί της ή όχι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου